Wartościowanie stanowisk pracy a transparentność wynagrodzeń – to tylko moda?

Temat transparentności wynagrodzeń przestał być jedynie modnym hasłem – stał się realnym wyzwaniem strategicznym dla działów HR oraz zarządów firm. A wkrótce stanie się także obowiązkiem – za sprawą unijnej Dyrektywy 2023/970 w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania.

Ale – uwaga – nie wystarczy samo opublikowanie widełek wynagrodzeń.
Transparentność to nie tylko widełki w ogłoszeniu rekrutacyjnym, ale całościowe podejście do polityki wynagrodzeń. Trzeba wiedzieć, skąd biorą się widełki, na jakiej podstawie różnicujemy wynagrodzenia i jak uzasadniamy konkretne decyzje płacowe. A do tego niezbędne jest wartościowanie stanowisk pracy – oparte o obiektywne, neutralne płciowo i zrozumiałe dla pracowników kryteria.

Ciekawostka: w samej treści dyrektywy słowo „wartościowanie” nie pojawia się ani razu. Za to słowo „kryteria” odmieniane jest przez przypadki aż 35 razy. I to właśnie te kryteria – ich wybór, opis i stosowanie – są kluczem do zgodnego z prawem i sensownego wdrożenia transparentności płacowej.

W tym artykule dowiesz się

Po co nam wartościowanie stanowisk?

Wartościowanie stanowisk ma na celu ocenę i porównanie różnych stanowisk w organizacji pod kątem ich wartości dla firmy. Jest to proces, który minimalizuje uznaniowość, a opiera się na obiektywnych i rzetelnych kryteriach. Efektem jest ranking stanowisk, który może być podstawą siatki płac, ścieżek kariery, a także… spokoju w HR.
Dlaczego to takie ważne? Bo dzięki wartościowaniu:

  • budujesz sprawiedliwy i przejrzysty system wynagrodzeń,
  • unikasz uznaniowości i arbitralnych decyzji płacowych,
  • możesz uczciwie uzasadniać różnice w płacach,
  • zyskujesz podstawę do realnej równości – także tej między płciami.

Transparentność – wymóg czy szansa?

Unijna dyrektywa o równości wynagrodzeń (UE 2023/970) wymaga od pracodawców wprowadzenia mechanizmów porównywania pracy i ujawnienia zasad wynagradzania. A to oznacza m.in.:

  • obowiązek informowania kandydatów ubiegających się o pracę o początkowym wynagrodzeniu lub przedziale (widełkach) wynagrodzenia jeszcze przed etapem rekrutacji,
  • obowiązek informowania pracowników o kryteriach, na podstawie których kształtowane są wynagrodzenia,
  • dostępność struktury wynagrodzeń,
  • raportowanie luki płacowej,
  • porównywanie pracy takiej samej lub o tej samej wartości.

Krótko mówiąc – nie da się być transparentnym bez rzetelnej podstawy, a tą podstawą jest właśnie wartościowanie stanowisk.
Sprawiedliwy system wynagrodzeń oraz przejrzysta komunikacja w firmie to dwa kluczowe czynniki mające wpływ na zaangażowanie pracowników.
Właściwie przeprowadzony proces wartościowania stanowisk łączy te dwa elementy.

Sprawiedliwy system wynagrodzeń oraz przejrzysta komunikacja w firmie to dwa kluczowe czynniki mające wpływ na zaangażowanie pracowników.
Właściwie przeprowadzony proces wartościowania stanowisk łączy te dwa elementy.

Pobierz darmowy arkusz do wartościowania stanowisk

Arkusz-wartosciowania-qmatch

Jak wygląda proces wartościowania?

Metodą wartościowania, która najpełniej oddaje założenia dyrektywy – jest metoda analityczno-punktowa. Proces składa się z kilku etapów:

1. Przygotowanie projektu

2. Wartościowanie- spotkania

3. Analiza wyników i budowa struktury

4. Komunikacja

Po co są kryteria w wartościowaniu?

Kryteria to czynniki warunkujące efektywność i sukces organizacji. Powinny być „szyte na miarę” dla każdej organizacji.

Nie wypracowujemy kryteriów dla różnych obszarów biznesowych. Są wspólne dla wszystkich stanowisk- od asystenta po Dyrektora Finansowego.

Ustalenie, właściwe opisanie kryteriów stanowi kluczowy moment w całym procesie wartościowania. Kryterium najpierw należy właściwie zdefiniować, a następnie opisać na kilku poziomach, tak, aby można było zróżnicować w punktacji poszczególne stanowiska.

Dobre praktyki:
  • Optymalna liczba to 10–15 kryteriów
  • Ustalenie kryteriów w kolejności ważności (rangowanie) i nadanie im wag powinno odbywać się:
    • z udziałem zespołu projektowego. Dzięki temu członkowie zespołu będą utożsamiali się z kryteriami i staną się ich ambasadorami w organizacji, co później znacznie ułatwi komunikację
  • Poziomy kryteriów powinny odzwierciedlać realne potrzeby organizacji
  • Kryteria nie mogą zawierać się w innych

Jakie kryteria są zgodne z Dyrektywą?

Dyrektywa wskazuje na konkretne, neutralne płciowo obszary oceny:

Można też dodać inne istotne dla firmy kryteria – pod warunkiem, że będą jasne i zrozumiałe dla pracowników oraz neutralne pod względem płci, wykluczające wszelką bezpośrednią lub pośrednią dyskryminację ze względu na płeć.

Dyrektywa zatem daje ogólne ramy, w ramach których należy definiować kryteria. Dlatego tak ważna jest szczegółowa analiza potrzeb każdej organizacji i wybór oraz zwymiarowanie (na kilku poziomach) kryteriów zarówno wpisujących się w unijne wytyczne, jak i odzwierciedlających potrzeby biznesowe firmy.

Przykład kryteriów:

Kryterium Definicja Poziom Opis poziomu Waga
             Wiedza specjalistyczna             Zakres wiedzy merytorycznej wymaganej do skutecznego wykonywania zadań na stanowisku 1. Stanowisko wymaga wiedzy ogólnej, wprowadzającej w zakres zadań.              10%
2. Stanowisko wymaga wiedzy operacyjnej w określonym obszarze działalności.
3. Stanowisko wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej, prawnej lub branżowej.
4. Stanowisko wymaga pogłębionej, eksperckiej wiedzy interdyscyplinarnej.
5. Stanowisko wymaga wiedzy eksperckiej uznanej w skali organizacji lub środowiska zawodowego.
               Komunikacja               Wymagany na stanowisku poziom komunikowania się 1. Stanowisko nie wymaga komunikacji poza podstawowym przekazem informacji.                8%
2. Stanowisko wymaga jasnego i skutecznego przekazywania informacji w zespole.
3. Stanowisko wymaga prowadzenia rozmów z interesariuszami oraz dostosowywania stylu komunikacji.
4. Stanowisko odpowiada za komunikację w zespole lub wobec klientów, prowadzenie trudnych rozmów.
5. Stanowisko reprezentuje organizację, komunikuje strategicznie lub występuje publicznie.
           Uciążliwość  pracy           Stopień obciążenia fizycznego, emocjonalnego lub środowiskowego, z którym wiąże się wykonywanie pracy na stanowisku 1. Stanowisko wykonywane w komfortowych warunkach, bez istotnych obciążeń.            3%
2. Stanowisko wiąże się z okazjonalnymi niedogodnościami (np. hałas, stres).
3. Stanowisko wymaga regularnego radzenia sobie z czynnikami uciążliwymi (np. wysiłek, tempo, trudne relacje).
4. Stanowisko obejmuje intensywne obciążenia fizyczne/psychiczne lub nietypowe godziny pracy.
5. Stanowisko wiąże się z trwałą ekspozycją na warunki trudne (np. praca w terenie, wysokie ryzyko, presja decyzyjna).

Co daje wartościowanie w kontekście jawności płac?

  • Dla pracodawcy:
    Przejrzysta struktura płac, lepsze zarządzanie kosztami, łatwiejsza rekrutacja i retencja, realna kontrola nad luką płacową.
  • Dla pracownika:
    Jasność, dlaczego zarabia tyle, ile zarabia. Wiedza, co musi zrobić, by awansować. Poczucie sprawiedliwości i sensu własnej roli.

Najczęstsze błędy w wartościowaniu

  • Źle dobrane i ogólne kryteria – bez właściwego zdefiniowania kryteriów nie ma szansy na przeprowadzenie obiektywnego procesu wartościowania
  • Wartościowanie osoby zamiast stanowiska – trudności managerów z perspektywą stanowiska (a nie osoby), problem z obiektywizmem (sympatie i antypatie)
  • Brak opisów stanowisk lub niezaktualizowane opisy – bez nich nie trudno jest porównać rzetelnie stanowiska. Stanowią bazę do procesu wartościowania – w sposób transparentny opisują cel istnienia, zadania oraz oczekiwania w zakresie kompetencji i uprawnień
  • Zbyt wąska grupa oceniająca – potrzebne są różne perspektywy, nie tylko HR.
  • Brak komunikacji wyników wartościowania – pracownicy potrzebują rozumieć, jak skonstruowany jest system wynagrodzeń i mieć poczucie, że opiera się o transparentne zasady.

Czy wdrożenie wartościowania wystarczy, by spełnić wymogi dyrektywy?

Nie. To bardzo dobry początek, ale nie koniec. Trzeba jeszcze między innymi:

  • zbudować system wynagrodzeń na bazie wyników wartościowania,
  • zapewnić dostępność struktur i zasad wynagradzania dla pracowników,
  • przygotować się do raportowania (od 2027 r. dla firm 100+).

Podsumowanie

Wartościowanie stanowisk to nie tylko HR-owy projekt – to fundament transparentnej, sprawiedliwej i zgodnej z prawem polityki wynagrodzeń. Dzięki niemu wiesz, za co i ile płacisz. A Twoi ludzie – wiedzą, że ich praca ma wartość, a wynagrodzenie zbudowane jest w oparciu o transparentne kryteria.
W czasach rosnącej presji płacowej, wartościowanie staje się nie tylko dobrą praktyką, ale wręcz koniecznością. A dobrze przeprowadzony proces daje coś więcej niż punkty – daje zaufanie i wzmacnia wizerunek pracodawcy jako dbającego o transparentne środowisko pracy.

Umów się na darmową konsultację

Kontakt


Przewijanie do góry