Sztuka delegowania zadań

Właściciel firmy usługowej sam obsługiwał kluczowych klientów. Pracował po 12 godzin dziennie. Pomimo że zatrudniał kilku handlowców, uważał, że sam zrobi to najlepiej i że nie ma czasu wdrażać w temat innej osoby. W efekcie, choć pozyskiwał i obsługiwał najważniejszych klientów, to nie miał przestrzeni na realizację celów strategicznych, był niedostępny dla pracowników. Takie działanie to błędne koło. Bo im więcej robił sam, tym mniej czasu miał na zarządzanie. A im mniej zarządzał, tym bardziej tonął w “bieżączce”. Był na granicy wypalenia oraz zaczął popełniać błędy, które dużo kosztowały firmę.

Nie mówiąc już o życiu prywatnym, na które nie starczało mu ani czasu, ani siły.

Brzmi znajomo? Dla większości menedżerów z sektora MŚP – aż za bardzo.

Na szczęście jest jest na to skuteczne rozwiązanie: delegowanie zadań pracownikom. Dzięki nauczeniu się tej umiejętności, właściciel firmy odzyskał 20 godzin tygodniowo i zaczął zarządzać firmą, a nie jedynie “gasić pożary”

W tym artykule dowiesz się

Delegowanie zadań – jak przestać robić wszystko samemu i nie zwariować?

Umiejętność delegowania zadań jest ważnym zasobem każdego lidera. Równie ważna jest umiejętność delegowania zadań pracownikom jak i “w górę”- zasięganie wsparcia ekspertów zewnętrznych i przekazywanie im konkretnych zadań oraz czerpanie z ich wiedzy.

Wielu menedżerów deklaruje, że potrafi delegować. Jednak w praktyce zbyt często oznacza to raczej wydawanie poleceń, niż przekazywanie odpowiedzialności w sposób przemyślany, świadomy i strategiczny. Tymczasem delegowanie to nie technika odciążenia, lecz narzędzie rozwoju – zarówno ludzi, jak i lidera.

Czym właściwie jest delegowanie?

Delegowanie to świadome przekazanie odpowiedzialności za wykonanie określonego zadania – razem z przestrzenią decyzyjną. Pracownik wie, co ma osiągnąć, ale ma swobodę, jak to zrobi.

Dlaczego wielu menedżerów nie deleguje?

Oto najczęstsze powody przekonań, którymi kierują się managerowie:

Co zyskuje menedżer, który deleguje mądrze?

A co, jeśli nie deleguje?

Pobierz darmowy arkusz do wartościowania stanowisk

Arkusz-wartosciowania-qmatch

6 poziomów delegowania zadań wg Hareya Shermana – z przykładami

To, komu i w jakim zakresie delegujemy zadania, zależy od poziomu doświadczenia, samodzielności i kompetencji pracownika a także od rodzaju i wagi zadania.

Harey Sherman jest autorem koncepcji 6 poziomów delegowania zadań.
Zakłada ona stopniowy wzrost zaufania względem pracownika, a co za tym idzie, stawianie na coraz większą jego samodzielność.

W tym artykule pokazujemy praktyczne przykłady zastosowania każdego z poziomów oraz korzyści i konsekwencje związane z (nie)delegowaniem z perspektywy menedżera.

Poziom 1: Zrób dokładnie to, co mówię

Poziom 2: Sprawdź i wróć z informacją o różnych wariantach

Poziom 3: Zaproponuj rozwiązanie

Poziom 4: Zbadaj problem – skonsultuj przed wdrożeniem

Poziom 5: Działaj – informuj mnie na bieżąco

Poziom 6: Działaj samodzielnie – nie są potrzebne kontakty ze mną

Delegowanie to nie jednorazowe zdarzenie. To proces.

Delegowanie to świadome zarządzanie odpowiedzialnością w zespole. Zespół uczy się, czy naprawdę mu ufasz, czy tylko sprawdzasz.

Dobry lider nie mierzy się tym, ile zrobił sam, ale ilu ludzi rozwinął w swoim zespole.

Zacznij od małego kroku – dziś

  1.  Wybierz zadanie
  2. Dobierz pracownika i poziom delegowania
  3. Jasno zakomunikuj cel i termin
  4. Ustal jasne ramy
  5. Zapewnij zasoby i wsparcie
  6. Daj przestrzeń i i obserwuj
  7. Udziel feedbacku

Zacznij od małego zadania. Daj ludziom przestrzeń. I zobacz, jak wiele możesz zyskać, robiąc mniej.

Umów się na darmową konsultację

Kontakt


Przewijanie do góry