Rola doradztwa HR w budowaniu silnej marki pracodawcy (Employer Branding)

Employer branding to działania zmierzające do budowania pozytywnego wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Jego celem jest przyciągnięcie, zaangażowanie i utrzymanie wartościowych pracowników. Employer branding dzieli się na dwa podstawowe obszary: wewnętrzny i zewnętrzny. Pierwszy skierowany jest do pracowników. Działania organizacji w tym zakresie mogą obejmować: dbanie o bezpieczeństwo i dobrostan pracowników (odpowiednie wynagrodzenie, benefity pozapłacowe, elastyczny czas pracy), zapewnienie możliwości rozwoju (planowanie ścieżek kariery, szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, skuteczny onboarding, budowanie przyjaznej atmosfery (spotkania integracyjne, odpowiednia komunikacja) czy wspieraniu ich stylu życia (dofinansowanie wakacji, rozwijanie pasji).

Zewnętrzny employer branding nakierowany jest natomiast na kandydatów. Jego celem jest zbudowanie pozytywnego doświadczenia wśród osób, które mają kontakt z firmą lub jej pracownikami. W tym obszarze organizacje powinny zadbać o: atrakcyjne ogłoszenia o pracę, dobrze przemyślany proces rekrutacji, odpowiednią komunikację z kandydatami, program praktyk i staży oraz działania wspierające istotne z punktu widzenia społecznego inicjatywy.

 

W tym artykule dowiesz się

Jak doradztwo HR wspiera employer branding?

W budowaniu silnej marki pracodawcy nie wystarczą już atrakcyjne ogłoszenia o pracę czy ciekawe posty na Linkedin. To złożony i wieloaspektowy proces, który wymaga strategicznego podejścia, znajomości realiów rynku pracy, aktualnych trendów i zaangażowania całej organizacji.

Nie dziwi więc, że coraz więcej firm decyduje się na współpracę z zewnętrznym partnerem, który przeprowadza kompleksowe doradztwo personalne. Pomaga to spojrzeć na organizację z innej perspektywy, uporządkować działania i zaplanować spójny proces, który odpowiada na realne potrzeby.

Rola doradztwa HR nie ogranicza się do wsparcia w procesie rekrutacji. Usługi doradztwa obejmują diagnozę sytuacji, analizę doświadczeń pracowników, wdrożenie Employee Value Preposition (EVP), porównanie z rynkiem, planowanie komunikacji dla menedżerów, a także optymalizację procesów wewnętrznych.

Diagnoza i audyt marki pracodawcy

Budowanie strategii employer brandingowej zawsze rozpoczyna się od dogłębnej diagnozy czyli audytów procesów HR. W ramach tego etapu przeprowadza się:

  • analizę procesów HR

  • badania opinii pracowników

  • analizę konkurencji i benchmarki rynkowe

  • analizę doświadczeń kandydata.

Efektem finalnym jest kompleksowy obraz sytuacji firmy jako pracodawcy, który oparty jest na twardych danych, a nie tylko na intuicji. To pozwala przejść organizacji do kolejnego kroku, a więc budowania i wdrażania EVP.

Budowanie i wdrażanie EVP (Employee Value Proposition)

EVP to kluczowy element każdej strategii employer brandingowej. To unikalna propozycja wartości, jaką firma oferuje obecnym i potencjalnym pracownikom w zamian za ich zaangażowanie. Usługi doradztwa HR wspierają firmy w:

  • zdefiniowaniu tego, co firma naprawdę oferuje jako pracodawca, a także sprawdzeniu, czy obietnice pokrywają się z rzeczywistością

  • przeprowadzeniu badań takich jak audyty EB, analiza potrzeb kandydatów i pracowników, czy benchmarki rynkowe

  • wypracowaniu spójnych elementów EVP takich jak rozwój, elastyczność, bezpieczeństwo, wartości, innowacyjność, które będą dopasowane do kultury firmy i jej celów

  • wdrożeniu EVP zarówno w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, jak i w procesach HR (rekrutacja, onboarding, rozwój, feedback, offboarding).

Dobrze zaprojektowane EVP jest podstawą skutecznej komunikacji employer brandingowej.

Projektowanie doświadczenia pracownika (Employee Experience)

Employer branding nie polega tylko na przyciągnięciu kandydatów, ale również na tworzenie takich warunków, które sprawią, że pracownicy będą chcieli pozostać w firmie na dłużej. Doradztwo personalne wspiera projektowanie świadomego i spójnego doświadczenia pracownika poprzez:

  • optymalizację procesu onboardingu i offboardingu tak, aby pierwszy i ostatni kontakt z firmą był pozytywnym doświadczeniem

  • budowanie kultury feedbacku i dialogu, co wzmacnia zaangażowanie i poczucie wpływu

  • tworzenie strategii well-beingowej, która wspiera zdrowie psychiczne, fizyczne i równowagę między pracą a życiem prywatnym

  • dopasowanie procesów HR i komunikacji tak, aby były zgodne z EVP i wzmacniały spójność przekazów.

Rezultatem jest większe zaangażowanie, niższa rotacja i lepsza reputacja firmy jako pracodawcy.

Transparentność i polityki HR

Na wizerunek pracodawcy w dużym stopniu wpływa również transparentność. W tym obszarze usługi doradztwa obejmują:

  • opracowanie strategii wynagrodzeń i benefitów, która będzie spójna, sprawiedliwa i zgodna z trendami

  • dostosowanie do nowych regulacji takich jak dyrektywa dotycząca transparentności czy ESG

Takie działania przekładają się na silniejszą kulturę organizacyjną i pozytywne postrzeganie marki pracodawcy.

Employer branding w rekrutacji

Rekrutacja to nie tylko proces pozyskiwania nowych pracowników, ale także kluczowy etap zarządzania zasobami ludzkimi. To właśnie wtedy kandydaci po raz pierwszy wchodzą w bezpośredni kontakt z pracodawcą. Doświadzenia z tego etapu mają ogromny wpływ na to, jak będą postrzegać firmę niezelażnie od tego czy będą tam pracować czy też nie.

Doradztwo strategiczne w zakresie HR wspiera organizacje w świadomym projektowaniu procesu rekrutacji tak, aby był nie tylko efektywny, ale też spójny z EVP i kulturą organizacyjną. Skupienie się na jakości candidate experience oraz wzmocnieniu roli rekrutacji jako elementu employer brandingu przynosi długofalowe korzyści zarówno wizerunkowe, jak i biznesowe.

Wsparcie doradcze obejmuje m.in.:

  • tworzenie spójnych i angażujących ogłoszeń o pracę, które odzwierciedlają unikalną propozycję EVP firmy, są dopasowane do języka grupy docelowej i wzmacniają rozpoznawalność marki pracodawcy

    Atrakcyjne ogłoszenia nie tylko informują, ale też przyciągają uwagę właściwych kandydatów.

  • szkolenie osób odpowiedzialnych za rekrutację

    Warto traktować ich jako ambasadorów marki pracodawcy, bo to oni w dużej mierze wpływają na postrzeganie organizacji podczas rozmów kwalifikacyjnych. Ważne jest więc, aby potrafili świadomie komunikować wartości, kulturę i atuty firmy.

  • projektowanie i optymalizacja doświadczeń kandydata

    Zewnętrzny doradca pomaga spojrzeć na proces rekrutacji oczami kandydata począwszy od momentu zetnikęcia się z ogłoszeniem o pracę, przez kontakt z rekruterem, proces selekcji, aż po onboarding. Isotne jest zidentyfikowanie tych elementów, które mają nawiększy wpływ na wrażenie kandydata.

  • Doradztwo obejmuje często także dobór kanałow i narzędzi komunikacji rekrutacyjnej

  • Podczas

  • Doradztwo obejmuje analizę tzw. „momentów prawdy” i eliminowanie barier, które mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy.

  • dobór kanałów i narzędzi komunikacji rekrutacyjnej – pomoc w wyborze najbardziej efektywnych i adekwatnych do grupy docelowej kanałów dotarcia: LinkedIn, kampanie digitalowe, targi pracy, programy poleceń pracowniczych, współprace uczelniane itp.

Korzyści z doradztwa personalnego w konteksie employer brandingu

Współpraca z zewnętrznym doradcą HR przynosi firmie szereg konkretnych, mierzalnych i długofalowych korzyści:

  • obiektywna diagnoza i uporządkowanie działań
    Doradca patrzy na firmę z zewnątrz, co pozwala zidentyfikować realne wyzwania i zbudować strategię opartą na danych, a nie tylko na intuicji.

  • spójna i dopasowana strategia employer brandingowa
    Dzięki badaniom, benchmarkom i analizie EVP, możliwe jest zaprojektowanie komunikacji i działań, które są realistyczne i odpowiadają zarówno na potrzeby pracowników jak i kandydatów.

  • wzmocnienie zarządzania kapitałem ludzkim
    Employer branding przestaje być działaniem wizerunkowym, a staje się elementem strategicznego zarządzania ludźmi, który wspiera rekrutację, retencję, rozwój i zaangażowanie.

  • lepsze doświadczenia kandydatów i pracowników
    Doradztwo umożliwia optymalizację całej ścieżki kontaktu z firmą począwszy od ogłoszenia po offboarding. To z kolei przedkłada się na opinie, rekomendacje i wzmocnienie wizerunku.

  • Dostosowanie do trendów i wymagań rynku pracy
    Zewnętrzny partner śledzi zmiany legislacyjne (jak dyrektywa o transparentności wynagrodzeń), oczekiwania nowych pokoleń, a także działania konkurencji. To pozwala firmie być o krok przed innymi.

Pobierz darmowy raport z badania systemów premiowych

raport-systemy-premiowe-pion-3

Podsumowanie

Doradztwo HR może odgrywać ważną rolę w budowaniu silnej marki pracodawcy. To nie tylko wsparcie operacyjne, ale przede wszystkim towarzyszenie organizacji w procesie zarządzania kapitałem ludzkim, od diagnozy, przez planowanie EVP, aż po optymalizację doświadczeń pracowników i kandydatów.

Dzięki doradztwu employer branding przestaje być jedynie wewnętrznym projektem HR-owym, a staje się spójną, dobrze zaprojektowaną strategią, która realnie wspiera rozwój biznesu.

Umów się na darmową konsultację

Kontakt


Przewijanie do góry
DNI :
GODZIN :
Minut :
Sekund

dołącz do webinaru

Jak przeprowadzić analizę luki płacowej i przygotować się do wymogów raportowania zgodnie z Dyrektywą UE 2023/970

13 listopada 2025 10:00

Dowiedz się, jak przygotować swoją organizację do raportowania luki płacowej